“Vad var det som hände?, det var som att jag gick in i en vägg”.

IMG_3183

Du ser den inte innan och du trodde inte att den fanns eller att det gällde dig.

Att sortera i den mänskliga svarta lådan gör att man i efterhand ser mönster av beteenden och kommentarer som bidragit till en krasch men för den som är mitt upp i ett forcerat tillstånd och resonerar jag tar tag i det senare och jag ska bara göra detta först har svårt att se framtida konsekvenser då det är svårt att veta något om någonting man inte vet något om.

“Jag har alltid trott att jag är stresstålig”.

“Jag trodde verkligen inte jag var en av dom”.

“I april satt jag med hjärtklappning och gjorde semesterscheman nu får jag inte ens bestämma över mig själv”.

“Jag satt i bilen innan jobbet och grät”.

Jag glömde min kod till bankomaten och pinkod till mobilen”.

“Jag märkte att jag var lättirriterad och när jag satt på tunnelbanan mådde jag alltid illa och ville jag bara gråta”.

“Jag stod på scen och glömde av texten”.

“Jag hittade inte min bil på parkeringen”.

“Jag skojande ofta bort det och vi skämtade om att jag började bli glömsk”.

“Jag gillade att lösa utmaningar och nej fanns inte i mitt vokabulär”.

” Jag trodde inte hjärntrötthet fanns utan jag körde alltid på lite extra och tänkte det tar jag tag i senare”

” Jag kände starka dofter, blev ljuskänslig och ljud känslig samt var alltid märkbart irriterad”

” Jag gjorde ett arbetsschema men när jag fick frågan dagen efter så minns jag inte att det var jag som gjort det”

“Jag brann för att ha många bollar i luften, älskade att ge till andra och vara med där det händer och tyckte alla andra var lata och att stress var positivt, lite minnesluckor, huvudvärk, sömnbrist och hjärtklappning har väl alla men en dag kunde jag inte resa mig ur sängen.

“Jag trodde verkligen inte att jag kunde bli överbelastad för jag älskade mitt jobb och min livsstil och nu är jag sjukskriven”.

Att stanna upp och ta tillbaka ödmjukheten och sluta resonera “stress det gäller inte mig för jag är nämligen lite starkare en alla andra, vila och återhämtning det tar jag tag i senare för jag ska bara göra detta först” och börja ta sig själv på allvar kan stoppa en negativ process med katastrofala följder i tid.

Att avsätta tid för att tänka före och titta på grundorsakerna och de bakomliggande faktorerna till upplevd obalans , komma till insikt att vanor av tankebanor och beteenden går att bryta kan bespara dyrbar och kostsam tid för att slippa ligga ner och tänka efter och med ånger uttrycka ” varför gjorde jag det inte tidigare”.

Att träna på att släppa kontroll, träna på att sänka inre krav, träna på att bra kan vara bra nog och prioritera sin återhämtning, egna intressen, egentid och hjärnvila kan skapa fördelaktiga konsekvenser.

Vi alla är lika.

Ödmjukhet till livet.

Leave a Comment





Föreläsningen Stressad

I föreläsningen stressad får du exempel och metoder för att kunna hantera begreppet stress och hur du genom aktiva val och beslut kan leva ett liv med mindre innehåll av stress och mer innehåll av lust och motivation.

Läs mer >
Köp biljetter >