Träna för hjärnan.

Den moderna hjärnforskningen visar att hjärnan är det organ som påverkas allra mest av att vi rör på oss.
Träning kan vara lika effektivt mot lindrigare depressioner som antidepressiva mediciner.
Detta måste uppmärksammas mer när nästan en tredjedel av befolkningen någon gång insjuknar i en depression.

Att det är nyttigt att röra på sig har vi vetat sedan antiken. Hippokrates, läkekonstens fader, förordade promenader som människans bästa medicin.

Nästan 2 500 år senare visar en rad vetenskapliga studier att Hippokrates var något avgörande på spåren.

Regelbunden motion har häpnadsväckande effekter på en rad fysiska diagnoser som hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och benskörhet.

Att fysisk aktivitet även är bra för den psykiska hälsan är ingen nyhet men det finns en utbredd okunskap om vilken revolutionerande inverkan träning har på hjärnan.

Det menar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till uppmärksammade ”Hjärnstark” (Bonnier Fakta, 2016).

Denna fascinerande bok borde fler ta sig tid att läsa i dessa semestertider, inte minst politiker. Depression klassas av Socialstyrelsen som en folksjukdom. Enligt myndigheten insjuknar idag nästan en tredjedel av befolkningen någon gång i en depression.

Diagnosen orsakar enormt lidande men kostar också samhället stora summor i form av sjukskrivningar.

I Hansens bok staplas argument från olika forskningsrapporter som visar att träning kan vara lika effektivt mot lindrigare depressioner som antidepressiva mediciner.

Ända fram till 1990-talet trodde man att inga nya celler kunde bildas i hjärnan. Det skrynkliga organet i våra huvuden har däremotvisat sig vara betydligt mer föränderligt.

Under våra liv bildas ständigt hjärnceller och nya kopplingar uppstår och försvinner. På samma sätt som en armmuskel växer av tyngdlyftning påverkas olika delar av hjärnan, som amygdala, frontalloben och hippocampus, positivt av rörelse.

Hur mycket träning krävs för att få effekt? Måste man gå till gymmet varje dag? Hansen lägger ribban betydligt lägre. Vid mild och medelsvår depression ordineras löpning (eller motsvarande pulshöjande ansträngning) tre gånger i veckan och 45 minuter per gång. Man måste vara tålmodig, det kan ta sex veckor innan resultat märks.

Hansen är inte negativ till antidepressiva mediciner utan understryker att de för vissa är nödvändiga. För en svårt deprimerad person som plågas av självmordstankar kan det vara oöverstigligt att ge sig ut på en löprunda.

Men den som en gång drabbats av depression är sårbar. Regelbunden träning ger starkt skydd för att slippa insjukna igen.

Patienter kan numera få individuellt utformad träning på recept (FaR) utskrivet av sjukvården och det är något som tillämpas inom Västra Götalandsregionen. Mycket talar för att FaR bör tillämpas i högre grad inom vården.

Men det handlar även om förebyggande insatser. Att politiker till exempel ser till att fysisk aktivitet är en del av skolbarns vardag och att stadsplanering främjar att människor använder apostlahästar eller cykel för transporter.

All form av rörelse räknas. Sveriges mest kände  filmregissör hade som rutin att dagligen promenera på sitt älskade karga Fårö. ”Gå ut och gå – demonerna tycker inte om frisk luft.

Dom vill hellre att man ligger kvar i sängen med kalla fötter”, är en uppmaning från Ingmar Bergman som vi alla kan ta till oss. Hjärnan uppskattar varje steg du tar.

http://www.gp.se/ledare/sonesson-spring-ifrån-din-depression-1.6785547

 

Föreläsningen Stressad

I föreläsningen stressad får du exempel och metoder för att kunna hantera begreppet stress och hur du genom aktiva val och beslut kan leva ett liv med mindre innehåll av stress och mer innehåll av lust och motivation.

Läs mer >
Köp biljetter >