Utmanas och utvecklas.

Sitt inte och låt ingen i teamet sitta för länge med samma uppgift av bekvämlighet.
Det är inte teamet som utvecklar dig, det är du som utvecklar teamet.
Teamets utveckling är sannolikt konsekvensen av den individuella utvecklingen som gör att vi utvecklas samtidigt och tillsammans.
För mycket tid, energi, engagemang går just nu till att individer gör runt och fokuserar mer på andras utveckling, avveckling, oförmågor, icke fördelaktiga beteenden än på sin egen utvecklingsprocess.
Tiden som just nu läggs på skitsnack, skvaller, rykten, vi mot dom, konflikter, utanförskap är helt klart felaktigt fokus som sannolikt minskar produktiviteten och gör teamet sämre.
Det är en fokus fråga.
Rekommendationen är att styra om fokus individuellt och att lägga den tiden, engagemanget, energin på att fokusera 100% på det individen kan kontrollera, lägg fokus på det som individen kan påverka: fokus, attityd, inställning, ta ansvar för sin individuella utveckling och på så sätt gör din omgivning bättre.
Som ledare snabbt identifiera och adressera medarbetare som lägger mer tid på att se negativt och är i avvecklings fasen, ser negativt på sin omgivning än vad individen lägger på sin egen utveckling och få de att rikta om fokus.
Att möta sig själv kan vara jobbigt då det är enklare att lägga ansvar utanför sig själv och på någon annan. ( chef, ledning, hr, samhället)
Eget ansvar för sin egna utveckling skapar oftast ökad motivation, ökat engagemang, ökat driv att skapa process framåt som skapar energi.
Pekar den individuella trendlinjen uppåt eller neråt?
Alla vill utvecklas men då krävs det att man vågar säga ”jag kan inte men jag vill lära mig”, jag vill gå framåt men det är jobbigt med en ny situation man inte behärskar.
Våga vara coachbar, våga vara utvecklingsbar.
Låt ingen sitta för länge med samma uppgift av bekvämlighet då risken är att det blir slentriant, minskat engagemang, minskat fokus med personlig avveckling som gör att det smittar vilket gör omgivningen sämre.
Att vara missnöjd, missunnande till medarbetare, avundsjuka, bitterhet, hat är farliga destruktiva krafter samt är en smygande process som sker över tid.
Denna kraft kommer ofta ifrån en upplevelse att vara missnöjd till sig själv vilket kan få negativa konsekvenser för omgivningen, detta då individen inte vill sitta själv i denna process och känsla vilket då internt kan skapa vi mot dom tex lätt för dom att säga, om vi bara hade haft osv.
Skapa variation, skapa utmaning, skapa att det kittlar i magen av att inte riktigt veta, att inte riktigt kunna men att se sig som utvecklingsbar med en vilja att vilja lära sig, skapa rotation med nya uppgifter vilket gör att fokus bibehålls på personlig utveckling, högt engagemang, hög delaktighet, hög energi vilket gör att teamet inspireras av varande.
Att acceptera nuläget och starta en ny process är ett mentalt beslut individen själv behöver ta ansvar för då ingen har en skyldighet att vara samma person idag som i går
Ta en för laget och utvecklas
Teamwork.
JN
