”Det går inte att spelare är negativa. När stora spelare är negativa sprider det sig snabbt till andra spelare”.
Att köra på är ingen strategi.
Att skapa välfungerande team och få alla att dra samt sträva åt samma håll är ledarens uppgift, att ta ut en riktning, få varför och syfte åt samma håll och få samtliga att sluta upp bakom målsättningen.
Att skilja på trivsel och välfungerande lag kan vara av värde då mycket av tron att detta skapas runt pingisbordet eller på afterworken kan skapa en orimlig tro till att det svetsar samman teamet och att starka team skapas av sig själv.
Att sminka en gris är fortfarande en gris då det ser bra ut på sociala medier men i själva verket sällan är där styrkan i ett team byggs .
Vi har dom i gruppen som har varit med och förlorat tidigare och som vet vad det krävs att vinna, vi har dom i gruppen som inte tidigare har vunnit men har viljan av att vinna. Tillsammans vill vi göra varandra bättre.
Ett vinnande lag och en välfungerande grupp består ofta av en tydlig komponent, erfarenhet och rutin samt ungdomlig entusiasm.
Dessa två får man att samlas runt målet och ta vara på den interna kompetensen om hur vi tillsammans löser dom utmaningar, motstånd vi står inför och tillsammans hjälps åt för att lösa den gemensamma uppgiften.
Att ha förlorat tillsammans samt att ha vunnit tillsammans gör att vissa medlemmar i teamet har varandra för alltid, vi är bortskämda i Sverige och kan se många framgångsrika idrottslag årligen träffas trots att det är mer än 30 år sedan senaste bedriften.
Styrkan i gruppen kan skapas och blivit samansvettsade efter att ha gått igenom utmaningar, hinder, problem och svåra tider, av att ha löst situationer, löst problem och dragit nya av varandras olikheter samt styrkor.
Att jobba aktiv med reflektion, debrief, eftersnack, eftergenomgång inte är samma sak som planlöst allmänt skitsnack där man fokuserar på det som är negativt utan att aktivt styra frågorna och reflektionen åt ett håll som stärker individen och teamet.
Ledarens uppgift blir här att se till detta sker och reflektera runt det själv, sedan involvera ledarna, de informella ledarna och göra samtliga delaktiga. Som “Bengan” var expert på att ge spelaren taktiktavlan och fråga hur löser vi detta? då ett sätt att få och skapa engagerade medarbetare är att engagera och involvera dom.
Delegera frågor och ideer inte bara för att “skapa en känsla av delaktighet” utan för att skapa ett genuint engagemang och delaktighet i frågorna som då involverar oss alla.
Att reflektera innebär inte att alla ska andas i fyrkant och sniffa gurkmeja, det är för låg nivå och vi är nu ute efter att höja standarden.
Vad vad det som gjorde att vi förlorade, missade målet, ej löste uppgiften? Vilka faktorer kan vi direkt peka ut? Vad behöver du? Resurser? Förutsättningar? Kompetenser? vad behöver vi? Delaktighet? Involvering? Kompetens utveckling?
Vad behöver vi göra annorlunda och utveckla för att inte göra samma sak igen? Vilka lärdomar drar vi? Har vi någon eller några som tar energi ifrån gruppen? Har vi någon som torpederar inifrån? Har vi någon som står i vägen för förändring och utveckling? Har vi någon som är direkt negativ, Har vi någon som vi vet skulle för allas skulle behövas byta arbetsplats? Hur hanterar vi detta? Har vi någon som vi vill lyfta upp och lyfta fram som ska få mer plats? Vilka har vi som the next one? Hur får vi de seniora att dela med sig av all den kompetens och erfarenhet som dom sitter på och hur vår vi de juniora att böra fråga och utmana, hur lär vi av varandra? Vad gjorde oss framgångsrika? vad gjorde att vi lyckades ? vad kan vi behålla av detta?
Svennis sålde stjärnan:
”En nackdel med en inarbetad taktik kan vara att stora och individuellt skickliga stjärnor inte passar in. Svennis beskriver i sin självbiografi att Giuseppe Signori var ett exempel på en sådan spelare. ”Beppe” var landslagsman och en hyllad publikfavorit, men hade dåligt inflytande på laget. Svennis valde då att sälja Signori och ersätta med spelare som skulle passa in i laget.
– Är man på den nivån måste man bestämma sig. Ska vi helt och hållet byta system för att det passar honom? Eller ska vi sälja honom och värva en annan spelare som passar in. Det stämde inte i Lazio i början. Vissa hade varit där för länge. Det går inte att spelare är negativa. När stora spelare är negativa sprider det sig snabbt till andra spelare. Då tog vi istället in kloka, positiva och hungriga spelare som Mancini, Mihajlovic och Veron som blev fantastiska spelare för Lazio.
Hur viktigt är det att få med sig stjärnorna. Att de köper din taktik och hjälper till att förmedla den till andra spelare i laget?
– Det är viktigt. Som tränare gäller det att tala om för dem vad vi ska göra och varför. Det funkar på samma sätt i ett företag. Det gäller att vara väldigt lyhörd och att spelarna köper hela idén. Annars är det bortkastad tid. Om de inte tror på spelsättet har man slösat tid. Och i yttersta nödfall får man göra sig av med de spelarna.
Lyhörd, fingertoppskänsla, ta beslut och ta ut en rikting.
JN