Skip to content

Hamnar du lätt med mobilen i handen på fikarasten? Och när du väntar på bussen bara måste du kolla om det hänt något nytt på Facebook? Kanske har du till och med kommit på dig med att surfa en stund på toaletten? Lugn, du är inte ensam. Faktum är att mobiltelefonen är beroendeframkallande.

– När det händer något nytt på våra skärmar aktiveras belöningssystemet i hjärnan. Vi vill snabbt ha mer av det som får oss att må bra, säger Micke Darmell, författare och föreläsare inom digital stress.

Forskning visar att vi blir mindre effektiva och mer stresskänsliga när vi ständigt sitter vid en skärm. Om vi dessutom surfar runt innan läggdags störs sömnen och vårt minne påverkas negativt. Hjärnforskaren Katarina Gospic jämför det med träning.

– Det är ju ingen som går till gymmet sju dagar i veckan och bara tränar biceps. Om vi gjorde det skulle armarna trilla av. På samma sätt behöver hjärnan vila för att fungera på bästa sätt, säger hon.

En undersökning visar att vi ägnar halva arbetsdagen åt att bearbeta information. Vi har alltså bara halva dagen kvar till våra faktiska uppgifter. Och arbetet med att värdera informationen tar aldrig slut, menar Katarina Gospic.

– Stressrelaterade sjukdomar har ökat med 100 procent de senaste tio åren, lika länge som vi haft smarta telefoner. Vi gör inte det vi ska, vi skjuter upp saker och tar med oss jobbet hem. Istället för en avgränsad tid så jobbar vi mer än någonsin.

Smekmånaden för digital teknik är över, anser hon. Nu har det riktiga förhållandet börjat och med det kommer vardagens utmaningar.

– Tekniken ger fantastiska möjligheter men vi behöver använda den med en intention. Det är när vi konsumerar utan att tänka efter som vi går miste om sånt som får oss att må bra. Som relationer och fysisk träning, säger Katarina Gospic.

Så vad kan vi göra för att få en sundare relation till vår mobiltelefon? Förutom att vi har ett eget ansvar måste arbetsgivare sätta den digitala arbetsmiljön på agendan.

– Alla arbetsplatser behöver spelregler som chefer och medarbetare tar fram tillsammans. Det kan vara mobilfria möten och att undvika telefonen på fikarasten. Dialogen har börjat i andra länder, i Frankrike till exempel har man förbjudit mejlkonversationer efter arbetstid. Man har börjat förstå att vi producerar sämre på grund av våra smarta telefoner, säger Micke Darmell.

Ett viktigt ledord är balans, menar Katarina Gospic.

– Det är knappast någon som är helt emot den nya tekniken i dag. Men vi behöver prata om när och hur vi ska använda den. Forskningen visar trots allt att man blir mer kreativ och effektiv redan efter tre dagar utan mobilen. Själv har jag mobilen i flightmode så ofta jag kan, säger hon.

 

https://www.prevent.se/arbetsliv/ovrigt/2018/digital-detox/

Föreläsningen Stressad

I föreläsningen stressad får du exempel och metoder för att kunna hantera begreppet stress och hur du genom aktiva val och beslut kan leva ett liv med mindre innehåll av stress och mer innehåll av lust och motivation.

Läs mer >
Köp biljetter >