Gnäll föder gnäll.
En positiv stämning kommer inte av sig själv, den skapar man tillsammans genom att börja reflektera över sitt eget ansvar till det kollektiva, någon behöver vara modig, kliva in och stoppa processen genom att vara tydlig då energier, kommentarer och beteenden smittar.
Chef eller kompis?
Ledare eller medberoende?
Jagarbete vs lagarbete?
Vi och dom eller vi mot dom?
Våga ta ut en riktning genom att adressera, nu är det slut gnällt nu tar vi en annan riktning.
Intressant då är att många uttrycker
” skönt att vi tog tag i det för det var så jobbigt att arbeta i en gnällig miljö, men varför lät vi det gå för långt och varför stoppade vi det inte tidigare”.
Det är mörk ute.
Jag är så stressad för snart är det jul.
Jag är så sliten.
Jag har så sjukt mycket att göra.
Det är jämna plågor
Det var bättre förr.
Det sitter i väggarna.
Vet inte om jag sa att det är mörkt ute?
Kom inte hit och var så positiv vi jobbar ju här.
Lätt för dig att säga du jobbar ju inte ens här.
Du skulle varit med på det glada -80talet.
Alla är sjuka.
Jag är så trött.
Sa jag att jag är trött?
Jag jobbar bara med idioter.
Mina kollegorna förstår ingenting.
Hur svårt kan det vara?
-90 talisterna förstår ju inget.
Mina kunder är idioter.
Nattpersonalen vet inte hur man tömmer en diskmaskin.
Vet inte om jag sa att jag är trött?
Mamma jobbar inte här skylten.
Jag vill jobba hemma.
Jag vill jobba på kontoret.
Mitt schema, mitt skåp, min matlåda, mitt mående, jag jag jag!!
Vad hände med vad är bäst för laget? Vad är bäst för företaget?
Vi går ju inte till arbetet för är vår egen skull, vi går till arbetet för att tillföra värde för de människor vi möter, för att patienten ska få bästa vården, eleven den optimala utbildningen, kunden den bästa servicen, våra kunder den bästa upplevelsen, våra leverantörer det bästa mervärdet dvs det handlar inte om dig.
Vi går ju till jobbet med en ambition och med goda avsikter i att vara en del i helheten för att främja det gemensamma målet som företaget och dess styrning stakat ut genom att följa dess visioner, värderingar och mål.
Lagarbete, lagkänsla, teamet, laget mot det gemensamma målet?
Tydligt är att i vissa fall behöver man öka standarden i sina förberedelser , vara professionell i sin profession då inte bara jobb och fritid flutit utan också fritid och jobb, köpa sin roll och acceptera fördelarna med olikheter.
Det blir inte ljusare för att vi upprepar att det är mörkt ute, vi blir inte friskare av att upprepa att vi är sjuka, vi blir inte mindre stressade för att vi går runt och ältar att vi är stressade, kunderna blir inte mindre idioter för att vi sprider internt att kunderna är idioter, vi kommer inte kunna ta fart och gå framåt om vi upprepar och fokuserar på det som är dåligt och bidrar till en dålig stämning.
Timeout.
Att acceptera nuläget, ställa frågan vad bidrar jag själv med? vad tillför jag själv med i att skapa en positiv stämning? hur kan jag fokusera på fördelarna hos mina kollegor? Hur tillför jag energi till gruppen? vad gör vi bra tillsammans? hur kan vi växeldra för att sprida och skapa en positiv företagskultur? ta små steg framåt, acceptera bakslag, vara konsekvent och styra processen mot ljusare tider kan ge direkt fördelaktiga konsekvenser.
Chefen och ledarskapet behöver också positiv feedback.
Våga gödsla och sprid positiva energi och sätt guldkant på vardagen. En enda positiv kommentar kan ändra dynamiken och förändra ett helt scenario men någon måste börja och stå kvar.
Gnäll föder gnäll, positiv energi föder positiv energi, framgång föder framgång, det vi tränar på blir vi sannolikt bättre på.
Börja träna nu med att ge positiv feedback, smitta med fördelaktig energi och var glad och tacksam över att du och ni har mycket att göra.