Skip to content

 

 

 

IMG_2633

Jag kör på fram till midsommar sedan är det lugnare, jag kör på fram till semester sedan vilar jag..

Du vet ju att du ljuger för dig själv.. ”jag gör det sedan” kommer ju aldrig. Du har ju inte haft sammanhängande semester på flera år, du är så uppslukad av prestationsfällan och dess bekräftelse i att få känna dig bekräftad att tanken på att koppla av och bara vara stressar upp dig vilket gör att du inte kommer ur den prestationsfällan du sitter i.

Många människor går med högt påslag av press som skapar stress över hela våren och ifrån olika håll får uppmaningarna om att “nu är det bara några dagar kvar till semester så nu ger vi allt” och hittar på den egna procentsats som nu är 110% där vi ska överprestera, där bra inte är bra nog och där budgeten, offerterna, prospekten, klienterna verkligen ska in innan midsommar och semestern sedan är vi lediga ( läs utslagna).

Det kan vara därför många tyvärr börjar semestern som sjukskrivna då man verkligen pressat sig under våren och nu ska öka och pressa ut det sista lilla som gör att man tillsammans med en upptrissad avslutning gör att gränsen för sin egen sårbarhet passeras.

Du har många semesterdagar sparade och flera innestående timmar att ta ut och du resonerar att ”den som spar han har och det kan vara bra att ha för att använda senare” men senare kommer ju aldrig och nu håller du på att ta ut dig själv totalt.

Där man vet om att man upplever begreppet stress och obalans men resonerar det gäller inte mig, det är inte så farligt, det kommer lägga sig efter midsommar, det är bara hjärtklappning, huvudvärk, spänningar, små domningar, glömska, kroppen beter sig onormalt, den pratar med mig men jag spelar döv.

Många upplever att man går i en vägg och det är en blixt ifrån klar himmel och en dag kunde man inte resa sig, processen är dock smygande och lömsk och när man tittar på vägen till sjuk har man har i regel tydliga varnings signaler längs vägen.

Signaler man är medveten om men varken kan tyda eller tolka.

Till sitt försvar så är det svårt att veta någonting om något man inte vet någonting om. Då man inte vet vad dom kan leda till så kan det vara svårt att förstå vad symptomen försöker säga och vad dom kan leda till och hur man kan avbryta processen i tid.

Utbränd, utmattad, utmattnings depression, gå in i väggen är inget man i regel får, det är något man är med och skapar, man är medberoende in i ett sjukt tillstånd som kan bli sjukare än sjukt, du är påväg men har fortfarande möjligheten att avbryta processen.

Vi säger till barnen att ”ärlighet varar längst”, kanske är det dags att vara ärlig mot dig själv.

Du har fortfarande har ett val att kunna påverka om du vill göra en mindre justering nu eller få uppleva en verklighet du aldrig trodde fanns, en verklighet som är direkt overklig.
Att för sig själv ha en övertro på sin egen förmåga att bedöma sin egen nivå av sårbarhet och sätta sig in i facket i tron att det gäller inte mig samt felaktig bedöma sin egen situation av verkligheten är tydligen ett vanligt förekommande sätt att leva då flertalet exempel där närstående till drabbade av stressrelaterad utvecklad sjukdom under tid kunnat förespråka en framtida konsekvens av nuvarande beteende är för många för att det ska vara en slump.

Att ljuga för sig själv och andra kan vara ett sätt att försöka för sig själv upprätthålla någon form av egenvärde i tron att man vet bäst själv.

Kanske har man passerat en gräns där man nu inte längre ser med nyktra ögon och inte längre vet bäst själv? kanske har det gått för långt och ens egens bedömnings förmåga är ej tillförlitlig och man bör ta det någon annan vet om och har kunskap om och ser på stort allvar.

Att tex över tid gå med tex hjärtklappning, minnesluckor, andfådd, yr i huvudet, dålig balans, panik känsla av att vilja fly, börja gråta för ingenting, kraftig huvudvärk, natt svettningar, söndags ångest över att det snart är måndag , ljudkänslighet,
ljuskänslighet, lätt irriterad, samt andra tydliga tecken på stress/obalans men att trots att kroppen signalerar på att nuvarande levnadssätt inte är fördelaktigt att åndå köra på är ett tecken på att man nu tappat sin förmåga att se nyktert på sitt eget sätt att behandla sig själv samt ej vara medveten om säkra konsekvenser av fortsatt beteende.

Där en ens prestations baserade självbild gjort en oförmögen att säga nej då det ända man söker är att höra åh vad du är bra som gör att man ständigt levererar ja, problem och utmaningar absolut dom tar jag.

Med vetskap att ovanstående signaler är allvarliga men i jämförelse med det som kan utvecklas till framtida utmattning är en relativt mild form av alarmerande signaler samt att andra alarm snart är på väg att träda in samt med andra konsekvenser som man inte vill uppleva så bör man förstå allvaret av att dra i nödbromsen nu. Alltså nu, dvs nu och inte sedan.

Ska bara först är passerat. Den midsommar och den semester man ska köra på till kan vara den sista tid på riktigt, riktigt länge man gör något överhuvudtaget.

Att i detta läget resonera enligt följande,

Jag ska bara slutföra detta projektet först, jag ska bara jobba dessa dagarna sedan ta tag i det, efter detta så, måste ju leverera detta först, har ju dessa otroligt viktiga kunderna som knappt kommer överleva utan mig är ett naivt sätt att tro att man är oumbärlig och kan skjuta upp beslutet av att dra i handbromsen, det projektet man väljer att prioritera, dom dagarna man jobbar i stället för att dra i bromsen dom beslut man väljer att skjuta upp sin prioritering på sin egen hälsa kan vara dom mest kostsamma dagarna, projekt, man någonsin har jobbat samt slutfört.

Det kan vara dom sista dagarna samt det sista projektet man slutför på riktigt riktigt länge. Fortsätt leverera under stress och din kropp kan leverera en sån smäll tillbaka som du aldrig trodde fanns. För du vet inte, du läser men du vet inte för du har inte upplevt.

Du kommer inte ha en chans att ducka och du kommer ligga kvar längre än vad du någonsin kunnat tro.

Att välja att skämta om stress, att välja att ignorera tecken på stress kan göra att din kropp kommer behandla dig på samma förnedrande skämtsamma sätt som du själv skämtsamt behandlade den i att inte lyssna och ignorera varje ord om nåd.

Vi skämtar om stress och vi använder ordet utbrändhet utan att ha vetskap om vad det innebär. Vi använder begrepp som “det finns positiv stress” vilket är en direkt felaktighet begrundat på okunskap.

Dom som vet dom vet, dom som inte vet har bevisligen ingen aning och där ödmjukheten i att ta till sig och ligga före sig själv är kraftigt begränsad.

En egoist väljer att inte lyssna och kör på i tron om “det gäller inte mig”.

En omtänksam människa dvs en människa som tänker på dom människorna runt om sig, tänker på dom som är runt sig för det är dom som kommer få ta hand om den personen som valde att inte lyssna.

Det är dom som kommer få hjälpa en att äta, att duscha, att ta på och av kläder och det är samma personer som kommer få ta hand om alla de praktiska saker som om dom inte görs kommer skapa nya utmaningar, det är dom som kommer kämpa som för att hålla din näsa över vattenytan när du själv inte vill vara med för det du kan få uppleva är ett trauma.

Så om det nu är så att du upplever att du har stress relaterade problem utan att göra något åt det så utsätter du inte bara dig själv i en gigantisk fara utan hela din familj.

Sannolikheten att det är dom otroligt viktiga kunderna som sitter och matar dig vid sängen är rätt liten. Att marknadsavdelningen tar tjänstledigt och ägnar sig åt dig, att personalavdelningen kliver in och hjälper dig klä på dig är minimal.

Du kommer hamna så långt utanför allt som du alltid tagit för givet och tidigare varit innanför. Dom som inte vet kan uttrycka att vara sjukskriven är ju som att ha semester men dom förstår inte för dom har inte upplevt att det kan vara ett heltidsjobb i att bara överleva.

Att lyfta blicken mot sig själv och prioritera sitt eget jag kan vara ett fördelaktigt sätt att balansera upp tillvaron som innehåller stress, krav, prestation. Sänka egna inre krav, släppa krav på perfektion, träna på att släppa kontroll och träna på att träna utan prestation kan få direkt fördelaktiga konsekvenser.

Att börja sortera i bakomliggande faktorer i upplevd stress då den ej går att springa ifrån kan skapa balans åt sitt eget mående och kan vara att man tar en dag som i dag där man tar några djupa andetag och ställer sig frågan om man verkligen är helt ärlig mot sig själv och sin familj eller om det är något man vill berätta om hur man mår, hur man känner, om man har tecken på obalans.

Vilka justeringar man kan göra nu för att minska upplevelsen av krav, press, prestation, vara duktigt och vara det perfekta jaget som kan leda till stress, och ta beslut att börja lyssna och agera för att i tid skapa ett långsiktigt må bra.

Kanske är konsekvenserna av besluten man tar i dag det man får uppleva under midsommar helgen samt kvalitén under sin semester.

Tiden för beslut är nu. Glädje till livet.

Föreläsningen Stressad

I föreläsningen stressad får du exempel och metoder för att kunna hantera begreppet stress och hur du genom aktiva val och beslut kan leva ett liv med mindre innehåll av stress och mer innehåll av lust och motivation.

Läs mer >
Köp biljetter >