Skip to content
DanishEnglishFinnishNorwegianSwedish

Punktinsatser räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stress måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp och sätta in insatser på tre nivåer: individ-, chefs- och organisationsnivå.

Stress på jobbet är inte bara förknippat med obehag – i slutändan är det bokstavligt talat en fråga om liv och död. Siffror från arbetsmiljöverket visar att det i Sverige dör omkring 700 personer varje år till följd av jobbstress. De vanligaste dödsorsakerna kopplade till långvarig och överdriven stress är hjärtinfarkt, stroke, hjärnblödning och hjärtsvikt.

Besöksnäringen är en bransch som ofta präglas av både fysisk och psykisk stress. Långa arbetstider, höga krav på emotionellt engagemang och ständig interaktion med kunder gör det svårt för anställda att hantera sin arbetsbelastning.

Punktinsatser är inte tillräckliga

I en ny studie har forskare vid Högskolan i Skövde undersökt vad som gör de anställda inom besöksnäringen stressade, hur de hanterar stress och vilket stöd arbetsgivarna erbjuder för att minska stressen. En av de största insikterna från forskningen är att stressen inte kan hanteras genom enstaka insatser.

– För att uppnå ett långsiktigt resultat behöver arbetsgivare tänka på helheten och arbeta på alla nivåer i verksamheten. Individnivå, chefsnivå och organisationsnivå, säger Danilo Brozović, lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom studien.

https://www.his.se/nyheter/2024/december/arbetsgivare-maste-ta-ett-helhetsgrepp-for-att-minska-stress/

Motivationsdagen 2424