Sluta prata börja lyssna.
Att sluta med generelle lösningar på individuella utmaningar kan få fördelaktiga konsekvenser.
Skillnaden på att lyssna och att höra kan i ledarskapet skapa skillnad i teamet och för individen där flertalet upplever känslan och verkligheten om att ej bli lyssnad till och att ingen förstår ens situation.
Att bemöta “jag har för mycket att göra och känner mig överbelastad” med “Du är inte ensman om att ha mycket att göra” kan avfärda önskan om att bli lyssnad till och förstådd och istället skapa en känsla och verklighet om att ingen förstår min situation vilket kan öka mellanrummet mellan individ och ledarskapet.
Det spelar ändå ingen roll att berätta här hur man har det för det är ändå ingen som lyssnar är för ofta förekommet för att vara en slump vilket kan bidra till en tystnadskultur! Vi lider heller i tystnad vilket gör att vi går runt och känner press, stress, otillräcklighet vilket påverkar våran produktivitet negativt.
Att som ledare gå fällan och att utgå ifrån sig själv och sin engen situation är ofta förekommet då man hör men ej lyssnar, där man ofta säger ut meningen jag förstår precis hur du menar men man har egentligen ingen aning då man varken har eller tar sig tid för att verkligen lyssna in den individuella utmaningen.
Att lyssna kan innebära att sluta utgå ifrån sig själv, börja med att vara utvilad för att kunna orka lyssna, följt upp med att vara tyst, intresserad, nyfiken om att förstå individen jag har framför mig och gör det man kan för att verkligen förstå genom att försöka sätta sig in in personens situation och utgå ifrån individen.
Det är inte den hjälpandes behov eller känslor som är i centrum utan den vi hjälper/leder och har framför oss.
Att bli lyssnad till och att få dela med sig om upplevd situation utan att bli bedömd eller värderad kan skapa en direkt ökad känsla av delaktighet, minskad press och stress, en ökad känsla av tillit och förståelse, ökat välmående, ökad respekt för att du tog dig tid för att lyssna, vilket kan bidra till ett ökat engagemang, ökad produktivitet och ett förhöjt resultat.
Insikten av tiden som volontär på självmordslinjen Minde är att merparten av samtalen slutade med meningen stort tack för att du tog dig tid att lyssna.
Sannolikheten är stor att om du som ledare slutar höra och avsätter tid för att försöka förstå genom att lyssna är att du efteråt kommer få stort tack för att du tog dig tid för att lyssna.
Sluta prata börja lyssna.
Stort tack för att du tog dig tid för att läsa.
Njut av tiden.
JN