Tack Gunde.

Att inte göra ett skit då och då kan vara bra nog. 

Intressant att få träffa Gunde Svan och samtala samt lyssna in tankar om återhämtning, hantera press, krav, inre och yttre förväntningar samt stress. 

” jag var noga med att lära känna min kropp men det jag ångrar ifrån min karriär är att jag inte vilade mer, att jag inte tillät mig själv att vila mer med gott samvete, hade jag gjort om samma sak igen så hade jag vilat ännu mer och jag är övertygad om att jag hade fått ut ännu mer av mig själv”. 

“Stress innebär egentligen inget annat än otillräcklighet. Känslan av att inte räcka till. När hjärnan inte hittar någon lösning på livets påfrestningar uppstår känslan av otillräcklighet.Positiv stress finns inte, eftersom ordet blir meningslöst då. Det finns lika lite som positiv lunginflammation.

Om du har fått in en sten i din sko och stenen skaver foten – då behöver du i första hand varken meditation eller motion. Varken nyandlighet eller aromaterapi. Du behöver snöra upp skon och – ta ut stenen” Peter Währborg, stressforskare, läkare och psykolog.

Men gör inte stress oss effektiva? Man pratar ju om positiv stress?

”Vi tror att vi behöver stress för att vara framgångsrika, att vår energi kommer från en hög adrenalinnivå. Vi har börjat förlita oss på stressen som ett sätt att få saker gjorda. Vi överbokar oss. Vad vi inte ser är att medan lite stress kan få oss att klara en deadline, börjar mycket stress försämra alla våra funktioner, såväl kroppsliga som psykologiska och kognitiva.” Emma SeppäläForskningschef på Stanford University.

”Vi är inte utvecklade för att gå runt och vara exekutiva hela dagarna. Den överlevnadsinstinkt som utlöser stresshormonet kortisol brukade vara i 30 sekunder när människan verkligen befann sig i akut fara för 100 000 år sedan – antingen överlevde man hotet eller så blev man uppäten, för att hårdra det.I dag håller stressen i sig i månader och år och orsakar inte bara depressioner utan skadar även minnet, förmågan att koncentrera sig, ger kroppsliga symtom och kan leda till högre blodfetter och diabetes.Vi har förändrat samhället oerhört fort, men biologin har inte hängt med. Vi har svårt att själva se att vår kropp inte är gjord för den värld vi lever i. Att inte göra ett skit då och då kan nog vara bra. Inte bara för kreativitet, det verkar också påverka hur vi mår. Man kan faktiskt ”slå på” default mode network genom att göra saker som inte kräver någon mental kapacitet, gärna något repetitivt. Det är ingen slump att folk ibland får bra idéer när de står och diskar eller krattar löv, det har också en viktig stressreducerande effekt”. dr Anders Hansen. 

Föreläsningen Stressad

I föreläsningen stressad får du exempel och metoder för att kunna hantera begreppet stress och hur du genom aktiva val och beslut kan leva ett liv med mindre innehåll av stress och mer innehåll av lust och motivation.

Läs mer >
Köp biljetter >